Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Alternatywna Lista Lektur zadebiutowała jako portal edukacyjno-czytelniczy.
To projekt Fundacji EDICO, który stawia na ideę „lifelong learning” i pokazuje, że czytanie wspiera kompetencji przyszłości. Na portalu znajdują się listy książek dobranych do wieku i potrzeb dziecka oraz nowoczesny przewodnik, jak skutecznie zachęcić dziecko do czytania.
4 marca o godz. 19:00 w Nowym Teatrze odbyła się inauguracja portalu. W dyskusji o czytaniu i kompetencjach przyszłości udział wzięły specjalistki z różnych dziedzin: Olga Kozierowska, Jowita Michalska, dr Alicja Puścian i Edyta Plich. Spotkanie poprowadziła Roma Gąsiorowska.
Olga Kozierowska – działaczka społeczna, dziennikarka biznesowa, założycielka fundacji Sukces Pisany Szminką.
Jowita Michalska – założycielka i CEO Digital University, ambasadorka SingularityU Warsaw Chapter, ekspertka nowych technologii
dr Alicja Puścian – neuronaukowczyni z Instytutem Nenckiego Polskiej Akademii Nauk, ambasadorka Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta.
Roma Gąsiorowska – aktorka teatralna i filmowa, reżyserka, managerka kultury, założycielka szkoły aktorskiej AktoRstudio, prezeska W-arte!
Edyta Plich – prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce EDICO, dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży
Rozwój kompetencji przyszłości jest szczególnie ważny w czasach gwałtownych przemian społeczno-gospodarczych i politycznych, a także w obliczu reform edukacyjnych. A literatura oraz czytanie to tani i powszechnie dostępny sposób, by wykształcić te umiejętności u młodych ludzi – w zgodzie z koncepcją uczenia się przez całe życie. Dzięki temu łatwiej o sukcesy w życiu prywatnym i zawodowym.
We współpracy z Leadership Academy, jednego z najlepiej ocenianych programów rozwoju przywództwa w Europie, ALL rozpoczyna cykl ”Leaders are Readers”.
„Proponujemy książki, które wspierają rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak kreatywność, krytyczne myślenie, komunikatywność, sprawczość, pewność siebie, a nawet radzenie sobie ze stresem. To umiejętności, których młodzi ludzie będą potrzebować w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, bo ich świat to lifelong learning. Pamiętajmy, czytanie daje naszym dzieciom przewagę” – mówi Edyta Plich, nauczycielka i prezeska Fundacji EDICO, jedna z inicjatorek Alternatywnej Listy Lektur.
Sam pomysł stworzenia listy książek, które będą przemawiać do młodzieży ich językiem i odnosić się do interesujących ich zagadnień powstał w 2021 roku.
Dziś projekt Alternatywna Lista Lektur stał się samodzielnym portalem czytelniczo-edukacyjnym, otwartym, dynamicznym, uzupełnianym wciąż o nowe pozycje.
„Są na nim książki dopasowane do wieku i zainteresowań współczesnej młodzieży, starannie wybrane przez nas, nauczycieli i literaturoznawców oraz młodych czytelników. Ich znajomość sprawi, że czytanie będzie sprawiać młodym ludziom przyjemność, może stać się ich pasją, codziennym nawykiem” – podkreśla Magdalena Siekierzyńska, wiceprezeska fundacji EDICO.
„To nasza propozycja także dla tych, których kanon lektur szkolnych zniechęca do czytania” – mówią pomysłodawczynie z fundacji EDICO i portalu BukBuk. Autorki Alternatywnej Listy Lektur chciałyby, by ten projekt wywoływał też dyskusję nad formułą listy lektur obowiązkowych. To ważny temat – szczególnie w kontekście zapowiadanych zmian w systemie edukacji.
Partnerami Alternatywnej Listy Lektur są:
Early Stage
Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży
Foto: Hubert Adamczyk