Alternatywna Lista Lektur, Czytanie daje przewagę

Czytanie to nie tylko hobby.
To ważna kompetencja przyszłości

Idea projektu

Alternatywna Lista Lektur
„Moje dziecko woli scrollować i grać na komputerze, za książkami nie przepada” – mówią często rodzice naszych uczniów. „Uczniowie mają trudności z czytaniem i rozumieniem lektur szkolnych” – alarmują nauczyciele.

Neurodydaktycy powiedzieliby: winne jest scrollowanie. Młodzież nie rozumie skomplikowanych tekstów, bo zastępuje głębokie czytanie przeglądaniem. Ale czy niechęć młodzieży do czytania wynika tylko ze scrollowania? Może zniechęcają ją lektury szkolne, napisane niezrozumiałym, archaicznym językiem, nie dostosowane do świata, który znają.

Postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce i pokazać, że czytanie nie musi ograniczać się do zestawu książek proponowanych w szkole. Że może być przyjemnością, a nawet pasją. I że czytać po prostu się opłaca, bo daje to wiedzę, sprawczość i pewność siebie. Wspiera też ważne kompetencje przyszłości: kreatywność, krytyczne myślenie, komunikatywność, a nawet radzenie sobie ze stresem!

Wraz z innymi nauczycielami, bibliotekarzami, recenzentami i młodzieżą przygotowaliśmy listę książek, które sprawią, że dzieci będą chciały czytać, a codzienna lektura stanie się ich nawykiem. Stworzona przez nas, czyli Fundację Edico, Alternatywna Lista Lektur to książki, które przeczytaliśmy i my i młodzież. Książki, które zachęcają do czytania. Teksty aktualne, odpowiadające na potrzeby i zainteresowania młodzieży, odnoszące się do realiów i napisane zrozumiałym językiem, ale też ponadczasowa klasyka o uniwersalnym przesłaniu.

Naszą listę, która jest otwartym projektem, podzieliliśmy na kilka kategorii wiekowych, tak, żeby łatwo można wybrać książkę zarówno dla ucznia pierwszych klas podstawówki, jak i klasy maturalnej.

Alternatywna Lista Lektur
Alternatywna Lista Lektur

Czym jest Alternatywna Lista Lektur?

• wygodną stroną www, na której w łatwy sposób znajdziecie książki dobrane do wieku i potrzeb edukacyjnych dziecka
• zestawieniem nowości wydawniczych i wartościowej klasyki polskich i zagranicznych autorów
• listą książek, które sprawią, że dziecko odnajdzie przyjemność w czytaniu
• poradnikiem, jak zachęcić dziecko do czytania i wyrobić w nim nawyk codziennego sięgania po książkę.

Dla kogo jest Alternatywna Lista Lektur?

Alternatywną Listę Lektur polecają dzisiaj nie tylko rodzice i dzieci, ale przede wszystkim nauczyciele. Książki z ALL trafiają do bibliotek szkolnych i są polecane jako ciekawe lektury odpowiadające na konkretne potrzeby i problemy młodzieży.
Chcielibyśmy, żeby Alternatywna Lista Lektur wywołała dyskusję nad formułą listy lektur obowiązkowych. Wierzymy, że taka społeczna debata może doprowadzić do realnych zmian w systemie edukacji i otworzyć szkolne drzwi na literaturę, która mówi do dzieci o sprawach dla nich ważnych, językiem, który rozumieją.

Alternatywna Lista Lektur

Nasz zespół

Edyta Plich, Prezeska EDICO, Alternatywna Lista Lektur

Edyta Plich

Prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce Edico
Prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce Edico, dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), polonistka, wieloletnia dyrektorka jednego z warszawskich gimnazjów i liceów, specjalistka zarządzania zasobami ludzkimi, współautorka publikacji „Supermoc książek.Tata też czyta”.Laureatka nagrody Kariatydy Czytelnictwa.
Jej misją i pasją są edukacja i teatr.

Magdalena Siekierzyńska

Współzałożycielka fundacji Wspierania Dzieci w Nauce EDICO
Współzałożycielka fundacji Wspierania Dzieci w Nauce EDICO, wicedyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży, założycielka szkoły językowej POLISH FOR YOU, polonistka i trenerka efektywnego uczenia.
Humanistka z krwi i kości, zapalona pływaczka i podróżniczka.

Magdalena Banaszewska

Przewodnicząca Rady Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce EDICO
Absolwentka SGH i Uniwersytetu Warszawskiego. W życiu zawodowym związana przede wszystkim z działalnością komunikacyjną i marketingową, wspierająca rozwój marek.
Prywatnie mama dwójki dzieci żywo zainteresowana tematem rozwoju psychofizycznego i kształtowaniem człowieka w procesie wychowywania. Wiecznie ucząca się i poszukująca nowości w tej dziedzinie. Wielbicielka książek, czytania samodzielnego i wspólnego z dziećmi.
Aneta Derda, Alternatywna Lista Lektur

Aneta Derda

Absolwentka filologii polskiej
Absolwentka filologii polskiej, specjalizuje się w rozwoju i promocji czytelnictwa, edukacji antydyskryminacyjnej oraz edukacji filmowej. Trenerka kompetencji miękkich i metodologii nauczania. Przez kilkanaście lat była nauczycielką wiedzy o społeczeństwie. Współpracuje na stałe z Centrum Edukacji Obywatelskiej, gdzie koordynuje ogólnopolskie projekty edukacyjne dla szkół. Wierzy w moc storytellingu jako metody na rzecz integracji i przeciwdziałaniu wykluczeniu.
Alternatywna Lista Lektur, Staszek Dutka

Staszek Dutka

Polonista
Warszawski polonista, uczy w szkole podstawowej i liceum. W latach dwutysięcznych publikował w Gazecie Wyborczej felietony w autorskiej rubryce Lektury Belfra Staszka. Autor sztuk teatralnych, które wystawia z młodzieżą w ramach teatru szkolnego Białe Buty Prezydenta (teatr miał gościnne występy m.in. w Teatrze Studio, w Teatrze Ochota i w Starej Prochowni). Autor podcastu Dzikie Lektury. Lubi książki Ryszarda Kapuścińskiego i George’a Orwella, jak również fantastykę spod znaku Andrzeja Sapkowskiego i Ursuli le Guin. Autor książek „Lektury Belfra Staszka” i powieści „Cza-cza z Królową”.

Julia Skórzyńska

Promotorka literatury i czytelnictwa
Z wykształcenia socjolożka i animatorka działań lokalnych. Promotorka literatury i czytelnictwa, tłumaczka, redaktorka, specjalizująca się we współczesnej literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Interesuje się problematyką tożsamości.

Partnerzy

Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży – to placówka oświatowa, zajmująca się nowoczesną edukacją i doradztwem, oferująca kursy przygotowawcze dla uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących oraz usługi z zakresu doradztwa zawodowego. TIM wierzy w moc edukacji, która zmienia życie na lepsze. W TIM edukacja to przede wszystkim relacja, inteligencja to nie tylko IQ, a wychowanie to oprócz zasad przyswajanie bogactwa kultury i sztuki.

Dlaczego Early Stage wspiera Edico?
"Misja, która przyświeca fundacji Edico, jest nam w Early Stage bardzo bliska. Rozwijanie kompetencji przyszłości, wspieranie nauki krytycznego myślenia, otwieranie dzieci i młodzieży na świat dzięki mądremu podejściu do edukacji – to nasz wspólny mianownik. Bardzo cieszymy się, że możemy wspierać fundację Edico w tak wartościowych działaniach i przyczyniać się do tego, aby jak najwięcej osób mogło poszerzać horyzonty dzięki dobrej literaturze."

Wspierają nas:

Alternatywna Lista Lektur nie powstałaby bez wsparcia merytorycznego wielu osób.
Wśród nich są:

prof. Małgorzata Żytko, Wydziału Pedagogicznego UW 
dr Michał Friedrich, kierownik Zakładu Edukacji Polonistycznej i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UW 
Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania
Marta Przybylik, dziennikarka i redaktorka
Aleksandra Robens, teatrolożka, bibliotekarka w Stadtbücherei Lindau
Anna Książek, kreatywna copywriterka
Elżbieta Kalinowska, redaktorka, tłumaczka, wydawczyni literatury faktu z wydawnictwa W.A.B
Bożena Dudko, inicjatorka i sekretarz międzynarodowej Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki; prowadzi warsztaty dziennikarskie w SCEKu
Małgorzata Mycielska, redaktorka, edytorka i wydawczyni
Anna Sańczuk, dziennikarka kulturalna, historyczka sztuki, była szefowa promocji w wydawnictwie "Dowody na istnienie"
Hanna Buchner, nauczycielka historii, metodyk edukacji Montessori i pracy projektowej w szkole
Marta Jankowska, biuro Edukacja do Kultury, Gdańsk, nauczycielka języka polskiego, doradztwa zawodowego i technik uczenia, liderka programu Kreatywna Pedagogika
dr Kinga Białek - polonistka i hebraistka, dydaktyczka języka polskiego i tutorka nauczycieli języka polskiego w Szkole Edukacji PAFW i UW. Koordynatorka projektu Krytyczne Czytanie z SE
Magdalena Piwowar, projektantka graficzna, razem z siostrą Anną prowadzą Sióstr Piwowar Studio
Agnieszka Pasierska, graficzka, projektantka, zaprojektowała logo i stronę ALL
Magda Paszewska,
projektantka graficzna, prowadzi studio projektowe longstory.eu, zaprojektowała logo i stronę ALL
Katarzyna Maciąg-Mireńska
, konsultantka ds. strategii, agencja Sto Lampartów
Łukasz Wojtysko, autor opowiadań i dramaturg, finalista "Połowu" Biura Literackiego. Od 2017 roku współtworzy festiwal muzyczny Unsound.
Emilia Obrzut, projektantka, strateżka, przedsiębiorczyni. Doradza markom i projektom, jak osadzić się we właściwych kontekstach kulturowych.
Malina Baranowska-Janusz, psycholożka, edukatorka
Izabela Skorupka, antropolożka, kultury, pedagożka teatralna, edukatorka, pisarka, kompozytorka, wokalistka
Klara Banaszewska, Dyrektor Generalna agencji komunikacji Grayling
Łukasz Napora, Dyrektor Kreatywny, Grayling
Łukasz Jaworski - reżyser i autor scenariusza filmu promującego ALL
Kacper Zieliński - autor zdjęć filmu promującego ALL
Mariusz Matwiejczuk, producent nadzorujący i wykonawczy przy produkcji filmu ALL
Robert Manowski, rektor Wyższej Szkoły Artystycznej
Anna Piotrowicz, konsultantka ds. strategii, digital marketingu i komunikacji marek
Maria Peltz-Orlińska, konsultantka ds. strategii digital, wieloletnia dyrektor wydawnicza w czołowych spółkach medialnych

Early Stage baner