Ludzie, słysząc mój głos, wołają: Kaaarlsson z dachu! Rozmowa z Edytą Jungowską.
Edyta Jungowska
Edyta Plich
30.07.2024 Edyta Jungowska, Alternatywna Lista Lektur

Pierwsza książką, jaka miała wpływ na jej życie była opowieść o Pippi. „Ta książka była wywrotowa, łamała stereotyp dziecka, które samo się wychowuje” – mówi Edyta Jungowska, która, już jako dorosła, właśnie m.in. tę książkę brawurowo przeczytała jako lektorka własnego wydawnictwa Jung-off-ska. „Praca z głosem i praca dla dzieci była mi bardzo bliska” – dodaje rozmówczyni Edyty Plich.

Jak przyznaje aktorka, od fascynacji Pippi zaczęła się jej fascynacja wszystkimi książkami Astrid Lingren. „Astrid potrafi świetnie żonglować emocjami, potrafi nie tylko rozśmieszać i wzruszać, ale też oswajać dzieci z trudnymi tematami np. w powieści Bracia Lwie Serce” – mówi Edyta Jungowska.

Aktorka, doskonale znana dzieciom jako lektorka „Dzieci z Bullerbyn” czy „Karlssona z dachu”, ocenia, że czytanie na głos i słuchanie audiobooków wspiera dzieci w nauce samodzielnego czytania. „One widzą, że to jest fajne, proste, dynamiczne, że tego się świetnie słucha i że jeżeli ktoś potrafi tak czytać, to ja też będę tak potrafić. Słuchanie audiobooków pomaga też w koncentracji” – zauważa.

Jak wspomina, zdarza się jej, że ludzie kojarzą ją z bohaterami książek, które czyta jako lektorka. „Byłam w słowackich Tatrach, szłam pod górę, mijając różnych ludzi, nagle miejsca na skalnym wąskim przejściu, ustąpiła mi pewna kobieta. Kiedy podziękowałam, poznała mój głos i zawołała „Karlsson z dachu”! Pani Edyto! To Pani? I zaczęły się cytaty z Karlssona, powiedzonka, a to pamięta Pani, a to? Nie spodziewałam się tego, że ludzie to wszystko pamiętają!” – mówi aktorka.

Jak wygląda nagrywanie audiobooków? Które książki się „dobrze czytają” lektorsko, a które nie? I dlaczego słuchanie książek jest równie ważne jak czytanie? Z Edytą Jungowską rozmawia Edyta Plich.

Edyta Jungowska, polska aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Pierwszy sukces teatralny to rola Panny Maliczewskiej w spektaklu „Zapolska, Zapolska”, w reżyserii Adama Hanuszkiewicza w 1990. W telewizji zadebiutowała rolą Konstancji Weber w „Amadeuszu” Petera Shaffera, w reżyserii Macieja Wojtyszki (Teatr Telewizji). Następnie zagrała kolejne prawie 30 ról w Teatrze Telewizji, m.in. brawurową Elizę Doolittle w wyreżyserowanym przez Macieja Wojtyszkę przedstawieniu Pigmalion (1998). W latach 1995–2000 występowała w Kabarecie Olgi Lipińskiej. Szeroką popularność zdobyła dzięki roli siostry Bożenki w serialu Na dobre i na złe, występowała także w programie dla dzieci Ala i As. Była gościem jednego z odcinków pierwszej edycji programu Top Model. Zostań Modelką! na TVN. W 2010 otworzyła Wydawnictwo Jung-off-ska, pod którego szyldem wydaje audiobooki oraz książki dla dzieci i młodzieży.

Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży
Early Stage baner