Wybierz klasę
Przedszkole P
Podstawówka 1-3 4-6 7-8
Liceum 1-2 3-4
Pobierz całą listę
Wróć do wyników wyszukiwania
Alternatywna Lista Lektur, 5 sekund do IO
Dostępne:
Antykwariat Allegro
„Teren jest nierówny, a kiedy chcę przeskoczyć przez niewielką fałdę, moje nogi odrywają się od ziemi i nagle uświadamiam sobie, że na Io nie ma prawie żadnego przyciągania. Mogę lecieć! Rozkładam dłonie i śmieję się, ponieważ uczucie jest niesamowite. Stopy opadają na powierzchnię delikatnie, jakbym nic nie ważyła. Oglądam się za siebie i ze zdumieniem oceniam, jak duży odcinek pokonałam lotem. Biorę kolejny rozbieg i robię to jeszcze raz. A potem znowu i znowu, ponieważ nigdy nie czułam czegoś równie fantastycznego!”

O czym jest ta książka?

Mika, wychowanka domu dziecka, siedemnastoletnia uczennica liceum i mistrzyni gier komputerowych, jest świadkiem tragicznej strzelaniny w swojej szkole. Sprawcą tragedii jest młody chłopak. Jedyne co o nim wiadomo, to że jest graczem Work A Dream zaawansowanej gry komputerowej, w której: „wszystko jest podobno tak realne, że można dać się oszukać i uwierzyć, że to alternatywne, lepsze życie”. Policja podejmuje śledztwo, w którym konieczna jest pomoc osoby ze środowiska gamingu. Nieoczekiwanie przed Miką otwiera się perspektywa ułożenia sobie życia. Jednak cena jaką przyjdzie jej zapłacić za wymarzoną przyszłość, może się okazać nieoczekiwanie wysoka.

Warto wiedzieć

5 sekund do IO to świetnie napisana powieść o wartkiej, trzymającej w napięciu akcji, nagrodzona tytułem Książki Roku 2015 przez Polską Sekcję IBBY. Książka porusza wiele problemów związanych z wiekiem dorastania.
Główna bohaterka mierzy się z poczuciem wyobcowania, obawami związanymi z wchodzeniem w trudną dorosłość i poczuciem odpowiedzialności za młodszą siostrę. Jest mistrzynią gier komputerowych i za jej sprawą poznajemy tajemniczy, wirtualny świat z całym jego uwodzicielskim czarem i niebezpieczeństwami, które jak się jednak okazuje są całkiem realne. Posiadająca konkretną misję do wypełnienia bohaterka, nie mogąc liczyć na pomoc dorosłych, którzy o świecie gier wiedzą mniej od niej, zmuszona jest do samodzielnej oceny sytuacji, wypracowania sobie własnego planu postępowania i podejmowania wielu trudnych decyzji. Książka obrazowo pokazuje, z jakimi niebezpieczeństwami można się zetknąć w Internecie – w pozornie perfekcyjnie zaplanowanej wirtualnej przestrzeni nic nie jest do końca pewne i nie wiadomo, komu można zaufać. Stanowiąca łatwą ucieczkę od samotności, dająca pozorne poczucie przynależności i sensu gra, wciąga niczym narkotyk i wymaga od swych uczestników coraz większych poświęceń. To, co z początku wydawało się jedynie grą i zabawa, odkrywa stopniowo swoje drugie oblicze.

Tematy do rozmowy

Z jakimi wyzwaniami wiąże się życie w domu dziecka?

Czym jest odpowiedzialność za siebie i za innych bliskich nam ludzi?

Jakie zalety i jakie ryzyko niesie ze sobą rozwój wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji?

W jaki sposób bezpiecznie poruszać się po sieci? Kiedy niezbędne jest szukanie pomocy?

Jakie mogą być symptomy uzależnienia od gier komputerowych?

Dalsze inspiracje:
Filmy: Player One, Łowca Androidów, Słoń

Serial: Black Mirror